Artiklar

  • Skydda huden under sommaren
  • 10 minuters konditionsträning
  • 8 omedelbara humörhöjare som gör dig gladare
  • Tio steg för att komma igång med nya kostvanor
  • Snabba recept för hälsosamma middagar
  • Vad är kolhydrater och bör de alltid undvikas?
  • Hudvårdstips för män
  • Hälsosamma alternativ för bättre näringsintag
  • Håll vätskebalansen under träning
  • Tips för hälsosam hud
  • Näringstips inför sommaren
  • Sju tips för att äta rätt
  • De fem bästa sätten att träna utomhus
  • Fem sätt att införa ägg i din balanserade kost
  • Fördelarna med utomhusträning
  • Meditationstips och fallgropar
  • Proteinshakes för måltidsersättning
  • Träningsmotivation - 12 fördelar med träning
  • Hur du tar hand om ditt hjärta
  • Sluta jojo-banta
  • Fyra sätt att stärka din relation och din kropp
  • Varför vätskebalansen är viktig
  • Ge nyårslöftena en ny chans
  • Hopprep - Konditions- och HIIT-träning för alla nivåer
  • Fem hälsosamma kosttips för par
  • Din nybörjarguide till gymbesök med goda resultat
  • Få dina nyårslöften att hålla
  • Din guide till träning under ledigheten
  • Fyra hudvårdstips för män
  • Hur du bränner fett snabbare
  • Fem tecken på uttorkning
  • Kalorisnåla livsmedel som håller dig mätt
  • Vad du bör äta och dricka efter träning
  • Återhämtning för håret efter sommaren i fyra steg
  • Din träningsrutin under högtider och semester
  • Bunkra upp med hälsosamma mellanmål

8 omedelbara humörhöjare som gör dig gladare

Författare: Herbalife Nutrition
Kvinna vaknar leende på gott humör

Kolla in dessa åtta suveräna humörhöjare som hjälper dig att hantera stressiga situationer på ett effektivare sätt:

Djup bukandning 

Öva på att andas medvetet genom att andas in genom näsan, låta luften expandera in i magen och därefter andas ut genom munnen. Oavsett om du är på jobbet eller jäktar runt under en hektisk dag kan 5–10 medvetna andetag lugna ditt sinne samtidigt som du får en uppiggande paus.

Schemalägg en paus för att stretcha kroppen. 

Skippa kaffepausen och ta en paus med stretching i stället. Att utföra enkla rörelser under dagen kan pigga upp din hjärna och lindra muskelspänningar. Du kan enkelt rulla med huvudet och sträcka ut armarna från din kontorsstol, hemma eller var du än befinner dig!

Satsa på organisering var du än befinner dig. 

Att höja sitt humör börjar med att minska sina stressnivåer. Avsätt lite tid i din planering åt organisering, var du än befinner dig. Att ägna ett par lugna minuter åt att organisera saker dagligen kan få en övergripande humörhöjande effekt.

Testa koordinationsövningar. 

Att förbättra sin hälsa handlar både om kroppen och hjärnan. Att utföra övningar som inkluderar både överkroppen och underkroppen, som exempelvis utfall (lunges) med axelpress, förbättrar såväl din träning som din hjärnkapacitet! Nästa gång du tränar, testa några övningar i där du måste använda koordinationen.

Le ofta. 

Din kropp frigör endorfiner i olika situationer, till exempel när du känner dig upprymd! Att skratta kan öka frigörelsen av endorfiner (Manninen et al., 2017). Le medvetet mot andra människor varje dag. Det kan förhöja ditt humör och innebär även träning för ansiktsmusklerna! Ditt leende kan även förhöja andras humör, eftersom de troligtvis kommer att le tillbaka mot dig!

Ta en powerwalk. 

Tror du inte på att en promenad på två minuter kan påverka ditt humör eller din hälsa? Då får du tänka om! En rask promenad gör alltid nytta, även om den bara varar några minuter. Så även om du bara har några minuter över, använd dem till en rask promenad. Du kan hantera stress genom att göra något annorlunda (helst utomhus). Försök att promenera i minst 30 minuter under dagen.

Låt även din hy få ett träningspass. 

Högkvalitativa hudvårdsprodukter kan påverka ditt utseende på ett positivt sätt. När du lägger ner lite extra tid på ditt utseende, kan det bidra till att få dig att känna dig mer självsäker. Ge dig själv en två minuters mini-ansiktsbehandling hemma genom att peela hyn med din favoritskrubb och därefter massera in fuktkräm i ansiktet. En ansiktsmassage med dina favoritprodukter är världens enklaste träningspass!

Testa en snabb intervallövning. 

En snabb intervallträning kan öka dina energinivåer genom att frigöra endorfiner till ditt blodomlopp. Testa dessa enkla övningar:

- Krysshopp (30 sekunder)

- Knäböj (30 sekunder)

- Armhävningar (30 sekunder)

- Situps (30 sekunder)