Artiklar

  • Skydda huden under sommaren
  • 10 minuters konditionsträning
  • 8 omedelbara humörhöjare som gör dig gladare
  • Tio steg för att komma igång med nya kostvanor
  • Snabba recept för hälsosamma middagar
  • Vad är kolhydrater och bör de alltid undvikas?
  • Hudvårdstips för män
  • Hälsosamma alternativ för bättre näringsintag
  • Håll vätskebalansen under träning
  • Tips för hälsosam hud
  • Näringstips inför sommaren
  • Sju tips för att äta rätt
  • De fem bästa sätten att träna utomhus
  • Fem sätt att införa ägg i din balanserade kost
  • Fördelarna med utomhusträning
  • Meditationstips och fallgropar
  • Proteinshakes för måltidsersättning
  • Träningsmotivation - 12 fördelar med träning
  • Hur du tar hand om ditt hjärta
  • Sluta jojo-banta
  • Fyra sätt att stärka din relation och din kropp
  • Varför vätskebalansen är viktig
  • Ge nyårslöftena en ny chans
  • Hopprep - Konditions- och HIIT-träning för alla nivåer
  • Fem hälsosamma kosttips för par
  • Din nybörjarguide till gymbesök med goda resultat
  • Få dina nyårslöften att hålla
  • Din guide till träning under ledigheten
  • Fyra hudvårdstips för män
  • Hur du bränner fett snabbare
  • Fem tecken på uttorkning
  • Kalorisnåla livsmedel som håller dig mätt
  • Vad du bör äta och dricka efter träning
  • Återhämtning för håret efter sommaren i fyra steg
  • Din träningsrutin under högtider och semester
  • Bunkra upp med hälsosamma mellanmål

Fem tecken på uttorkning

Författare: Susan Bowerman
Vattenglas med fruktbitar för bra vätskebalans

Ta reda på om du dricker tillräckligt med vatten genom att hålla koll på dessa fem tecken på uttorkning.

Munnen är torr

Det kan verka så självklart – om du är törstig har du förmodligen inte fått i dig tillräckligt med vätska. Det stämmer förvisso, men tänk på att din törstmekanism ibland inte aktiveras på ett ganska sent stadium. Detta är därför man framförallt brukar uppmuntra idrottare att dricka efter schema. Med åldern är törstkänslorna inte lika starka, därför är det viktigt att skapa goda rutiner för din vätskebalans redan som ung.

Din urin är mörk

När kroppen har en bra vätskebalans syns det på urinen. Om den är relativt genomskinlig, tillräckligt för att du ska kunna läsa tidningen genom den – då är du på den säkra sidan. Utan en sund vätskebalans blir urinen koncentrerad och mörk. Din urin ska se som citronlemonad snarare än äppeljuice.

Du är förstoppad

En hälsosam matsmältning är beroende av rätt vätskebalans, så om du är förstoppad kan det vara för att du inte dricker tillräckligt med vatten. De flesta anser att fiber är den viktigaste faktorn när det gäller en väl fungerande tarmfunktion. Men för att vissa fiber (vattenlösliga) ska kunna göra sitt jobb, måste de absorbera vatten, som gör att de sväller – ökar i volym och underlättar tarmtömning.

Dålig andedräkt

När munnen blir torr beror det på att det finns mindre saliv för att skölja bort de naturligt förekommande bakterierna i munnen. När bakterierna får näring från små bitar av mat och hudceller i munnen börjar de föröka sig och efterlämnar en unken doft – tänk ”morgonandedräkt”. Vatten hjälper eftersom det bidrar till ett hälsosamt salivflöde och hämmar bakterietillväxt.

Dina träningspass är inte lika effektiva

Vatten är avgörande för att din kropp ska kunna producera den energi dina muskler behöver för träning. När kroppen har dålig vätskebalans kanske energin tryter. Därför är det så viktigt att dricka innan träning.

Susan Bowerman är direktör för näringsutbildning på Herbalife Nutrition. Susan är registrerad dietist och legitimerad specialist i sportnäringslära.