Artiklar

  • Artiklar
  • Recept
  • Protein Bake Mix recept

Hur en innovativ idé kan leda till ett innovativt företag

Inside Herbalife - Cover Photo

Emmanuel Nwosu lyfter fram vikten av att företag främjar samarbete och innovation för att skapa tillväxt.

 

Herbalifes verksamhet började med en man och hans idé – att ge människor något de ville ha, men på ett nytt sätt.  Den här mannen var Mark Hughes och är vår grundare, ledare och den första Herbalife-distributören.

Grundidén var enkel: att skapa välsmakande och vetenskapligt beprövade viktkontrollprodukter och sedan sälja dem direkt till kunden men med den extra bonusen att stötta kunderna i användningen av våra produkter – som en del av en hälsosam och aktiv livsstil.  I början på 1980-talet var det här en helt ny form av direktförsäljning där även livsstilscoaching och ett stöttande community ingick.

Och 40 år senare är nu Mark Hughes koncept en verklighet för miljontals Herbalife-distributörer på över 90 marknader världen över – människor vars passion för en hälsosam och aktiv livsstil har blivit deras affärsverksamhet. Dessa hängivna individer har inte bara byggt upp säljteam och en verksamhet åt sig själva utan hjälper även kunder och organisationer att varje dag leva sina bästa liv. Kunderna får en stödjande gemenskap och den motivation de behöver för att nå sina hälsomål – oavsett om det rör sig om individuell coachning eller att gå med i fitness- och kostklubbar.

Att gå sin egen väg och att hitta sitt eget tillvägagångssätt är en inställning som inte bara driver våra distributörer utan även Herbalife i stort där vårt kärnvärde är ”vi gör saker bättre och bättre”. Under årens lopp har vi byggt vidare på de där första innovativa åren och expanderat verksamheten till ett globalt varumärke som under räkenskapsåret 2022 uppnådde en nettoomsättning på 5,2 miljarder dollar.  Utöver produkter för viktkontroll har vi utökat sortimentet med nya produktkategorier inom hudvård och målinriktad kost och sportnäring – där det sistnämnda används av elitidrottare över hela världen.  Vi är också stolta över att kunna använda det bästa inom innovativ, banbrytande teknik och forskning när vi skapar våra över 2 000 produkter som produceras vid sex olika tillverkningsanläggningar. Tillverkningen har stöd av åtta laboratorier för kvalitetskontroll och dessa uppfyller den högsta ackrediteringsnivån (ISO 17025) vilket återspeglar vår strikta efterlevnad av branschledande industristandarder.

 

Det handlar inte om tur

Med vår modell får vi direkt tillgång till marknaden och vi lyssnar kontinuerligt på våra distributörer och deras kunder och lär oss av dem. Det finns ett genuint behov bakom vår innovationskraft och våra nya idéer.  Som vår senaste videoserie ”Inside Herbalife” visar är feedback från våra distributörer nyckeln till att veta hur vi kan förnya oss. Vi tittar även på värdefulla marknadsföringsdata och insikter, men Herbalifes distributörer och kundfokusgrupper har alltid väglett oss i vår planering. Det är våra distributörer som kan berätta var luckorna på marknaden finns och, viktigast av allt, hur vi kan hjälpa dem att betjäna sina kunder bättre.

 

Att hålla företagsandan och innovationskraften vid liv

För vissa företag är innovation själva grunden till att företaget startades. Tänk på Netflix som har revolutionerat hur vi konsumerar innehåll eller på Apples ”design first”-filosofi. Men för företag som Herbalife som har funnits med i årtionden måste innovation kontinuerligt vävas in i företagets DNA. En önskan om att utvecklas är alltid närvarande i våra verksamheter – precis som med LEGO:s samarbeten med kulturellt relevanta varumärken för att återuppväcka konsumenternas kärlek till produkterna och Disneys förmåga att konsekvent återuppfinna sina karaktärer för att hålla sig relevanta.

Som ett sätt att hålla innovationskraften vid liv har vi skapat det globala innovationsprogrammet ”The Greenhouse” – ett onlineforum där våra anställda kan föreslå nya idéer och bjuda in andra till en dialog för att utveckla och testa dessa idéer. Dessa processer kan leda till viktiga resultat som skapar värde för vår organisation. På vårt distributionscenter i Venray i Nederländerna uppmuntras hela personalstyrkan att lägga minst 20 % av sin tid på att tänka utanför ramarna på våra ”innovations-bootcamps”. Där kan de lägga fram sina kreativa idéer och bidra till att förbättra vår verksamhet.  Vi tror på att en bra idé kan komma från vem som helst och från var som helst.

Innovation handlar inte bara om att ta fram nya produkter.  Vi är engagerade i att utveckla våra processer och tjänster för att kontinuerligt bli mer hållbara och se till att vi är snällare mot planeten. En särskilt fantastisk idé kommer från Venray-teamet som innebär ett samarbete med en djurfodertillverkare. Osålda Formula 1-shakes som annars skulle ha kasserats tas tillvara på och används i djurfodertillverkarens produkter. Det här hjälper oss att bli ännu mer cirkulära i vår avfallshantering.

 

Innovation överallt och på alla plattformar

Herbalife är ett varumärke som tänjer på gränserna och omfamnar ny teknik och trender för att säkerställa att varje del av verksamheten utvecklas på ett positivt sätt. Vi ser alltid till att ligga i framkant och i linje med den senaste utvecklingen – oavsett om det handlar om att skapa nya produkter med hjälp av innovativa proteinkällor och ingredienser eller om att utveckla en ny digital end-to-end-plattform som underlättar för våra distributörer att betjäna sina kunder och bedriva sina verksamheter.

Denna digitala transformation ger våra distributörer de verktyg de behöver för att enklare kunna starta, hantera och skapa tillväxt i moderna företag – så att de kan hjälpa ännu fler människor att nå sina hälsomål. För att åstadkomma detta har vi som sagt även ett nära samarbete med våra distributörer och deras kunder så att vi kan säkerställa att vi tillgodoser deras behov.

 

Bli innovativ!  Men hur?

När en verksamhet går från att vara en startup till att bli ett fullfjädrat bolag kan det vara frestande att dela in de anställda i en traditionell struktur som bygger på olika avdelningar såsom marknadsförings-, försäljnings- och ekonomiavdelningar. När du behöver en teknisk lösning går du förmodligen till IT-avdelningen för att få hjälp och om du behöver ett bättre sätt att paketera en produkt på så frågar du förmodligen dina designingenjörer. Ett annat tillvägagångssätt skulle istället kunna vara att uppmuntra de olika avdelningarna till att samarbeta. Du kommer att bli glatt överraskad över de helt nya perspektiven och de helt nya idéerna som kläcks. 

För att göra sig redo för tillväxt tror jag starkt på att organisationer måste uppmuntra till samarbete och idéskapande samt investera i system som gör det enklare att bedriva affärsverksamhet. Och minst lika viktigt är att fira innovationsframgångar, stora som små, för att visa att du värdesätter dina anställda.  Genom att skapa en kultur som främjar innovation kan du hjälpa ditt företag att ligga steget före och på så sätt nå långsiktig framgång.

Med ett starkt engagemang för innovation fortsätter Herbalife att leverera värdefulla produkter och lösningar som bidrar till framgång samtidigt som de har en positiv inverkan på världen, vilket vi vet att Mark Hughes skulle vara mycket stolt över att se.