Artiklar

  • Skydda huden under sommaren
  • 10 minuters konditionsträning
  • 8 omedelbara humörhöjare som gör dig gladare
  • Tio steg för att komma igång med nya kostvanor
  • Snabba recept för hälsosamma middagar
  • Vad är kolhydrater och bör de alltid undvikas?
  • Hudvårdstips för män
  • Hälsosamma alternativ för bättre näringsintag
  • Håll vätskebalansen under träning
  • Tips för hälsosam hud
  • Näringstips inför sommaren
  • Sju tips för att äta rätt
  • De fem bästa sätten att träna utomhus
  • Fem sätt att införa ägg i din balanserade kost
  • Fördelarna med utomhusträning
  • Meditationstips och fallgropar
  • Proteinshakes för måltidsersättning
  • Träningsmotivation - 12 fördelar med träning
  • Hur du tar hand om ditt hjärta
  • Sluta jojo-banta
  • Fyra sätt att stärka din relation och din kropp
  • Varför vätskebalansen är viktig
  • Ge nyårslöftena en ny chans
  • Hopprep - Konditions- och HIIT-träning för alla nivåer
  • Fem hälsosamma kosttips för par
  • Din nybörjarguide till gymbesök med goda resultat
  • Få dina nyårslöften att hålla
  • Din guide till träning under ledigheten
  • Fyra hudvårdstips för män
  • Hur du bränner fett snabbare
  • Fem tecken på uttorkning
  • Kalorisnåla livsmedel som håller dig mätt
  • Vad du bör äta och dricka efter träning
  • Återhämtning för håret efter sommaren i fyra steg
  • Din träningsrutin under högtider och semester
  • Bunkra upp med hälsosamma mellanmål

Meditationstips och fallgropar

Författare: Susan Bowerman
Kvinna gör yoga och mediterar

Meditation är ett sätt att stilla sinnet och koppla bort vardagens kaos. Meditera på rätt sätt med de här riktlinjerna.

Varsam yogastretchning

Ibland brukar jag koppla av med ett varsamt yogapass efter en lång dag. De här enkla yogaövningarna funkar också bra att starta dagen med – de rensar tankarna och ger dig en positiv grundinställning som räcker hela dagen.

Meditation

Jag betraktar meditation som ett sätt att koppla bort tankarna från vardagens alla tankar och intryck, att försöka stilla hjärnan och försätta sig själv i ett lugnt och medvetet sinnestillstånd. Att många ofta missförstår meditation insåg jag när jag nyligen pratade med en vän.

Det är ofta sådana missförstånd som hindrar folk från att testa att meditera. Min vän sa: ”Förr i världen testade jag att meditera eftersom mitt jobb är så stressigt och jag arbetar så långa dagar, men jag slutade eftersom jag var så dålig på det. Jag kunde aldrig tömma tankarna, och det gjorde mig så frustrerad att jag slutade. Nu förstår jag att de där tankarna är en del av processen.” Och det var exakt så jag tänkte om meditation förr i världen.

Precis som med allt annat som handlar om hälsa och välbefinnande finns det många olika skolor och metoder. Jag ska nu berätta mer om hur man kan stilla sinnet och reflektera över dagen med några enkla och praktiska meditationstips.

Så lyckas du med din meditation

  • Du behöver inte meditera på en plats som är helt tyst och avskild. I verkligheten, speciellt om du har barn eller jobbar på kontor, är det nästan omöjligt att hitta en tyst vrå.
  • Försök eliminera alla yttre distraktioner som telefoner, datorer och extremt bullriga platser. Vänd kontorsstolen bort från datorskärmen. Om du är hemma kan du stänga sovrumsdörren.
  • Övertyga dig inte om att du behöver någon specialutrustning som yogamatta, klockor eller filtar – sanningen är att du kan meditera var som helst. Ju färre saker du hänger upp dig på, desto enklare blir det att meditera korta stunder.
  • Försök att sitta eller ligga ner på en bekväm plats där du kan koppla av. Du kan ha ögonen öppna eller slutna, gör det som känns bäst för dig.
  • Tvinga inte dig själv att börja andas på ett speciellt sätt, till exempel magandning eller näsandning. Det kan göra att du tappar modet eller blir yr. När du känner dig bekväm med att meditera kan du börja jobba med andningstekniken.
  • Fokusera på din andning. Känn hur luften flödar in i kroppen och lämnar den. Var bara medveten om andningen och hur den känns.
  • Var inte elak mot dig själv och tänk inga negativa tankar om din inköpslista eller att göra-lista poppar upp i tankarna.
  • Försök styra tillbaka tankarna från inköpslistan till andningen.
  • Ha inte en lång lista med affirmationer eller mål som du tänker på eller säger högt.
  • Du kan ha ett eller två nyckelord som hjälper dig att koppla av eller som leder dig mot en känsla av positivt välbefinnande.

Försök att ge dig själv 20 minuters tyst egentid en eller två gånger om dagen. Kom ihåg att meditation anses vara en träningsform, precis som yoga. Det innebär att det krävs övning för att få en fullständigt rogivande effekt.

Njut av att få en tillflykt från en kaotisk livsstil.

Susan Bowerman är direktör för näringsutbildning på Herbalife Nutrition. Susan är registrerad dietist och legitimerad specialist i sportnäringslära.