Artiklar

  • Skydda huden under sommaren
  • 10 minuters konditionsträning
  • 8 omedelbara humörhöjare som gör dig gladare
  • Tio steg för att komma igång med nya kostvanor
  • Snabba recept för hälsosamma middagar
  • Vad är kolhydrater och bör de alltid undvikas?
  • Hudvårdstips för män
  • Hälsosamma alternativ för bättre näringsintag
  • Håll vätskebalansen under träning
  • Tips för hälsosam hud
  • Näringstips inför sommaren
  • Sju tips för att äta rätt
  • De fem bästa sätten att träna utomhus
  • Fem sätt att införa ägg i din balanserade kost
  • Fördelarna med utomhusträning
  • Meditationstips och fallgropar
  • Proteinshakes för måltidsersättning
  • Träningsmotivation - 12 fördelar med träning
  • Hur du tar hand om ditt hjärta
  • Sluta jojo-banta
  • Fyra sätt att stärka din relation och din kropp
  • Varför vätskebalansen är viktig
  • Ge nyårslöftena en ny chans
  • Hopprep - Konditions- och HIIT-träning för alla nivåer
  • Fem hälsosamma kosttips för par
  • Din nybörjarguide till gymbesök med goda resultat
  • Få dina nyårslöften att hålla
  • Din guide till träning under ledigheten
  • Fyra hudvårdstips för män
  • Hur du bränner fett snabbare
  • Fem tecken på uttorkning
  • Kalorisnåla livsmedel som håller dig mätt
  • Vad du bör äta och dricka efter träning
  • Återhämtning för håret efter sommaren i fyra steg
  • Din träningsrutin under högtider och semester
  • Bunkra upp med hälsosamma mellanmål

Sluta jojo-banta

Författare: Susan Bowerman
Kvinna sitter på gymmet efter träningen

En av mina långtidspatienter har gått ner 150 kilo. Innan du nu tänker, “Wow, det var en stor viktminskning” eller “Jag undrar hur hon gjorde det?”, så måste jag påpeka att hon inte gick ner hela mängden på en gång. Faktum är att hon nu har gått ner samma 13–14 kilo fem gånger. Hon är en klassisk jojo-bantare, vikten går upp och ner men står sällan stilla. Det är ett välkänt faktum att personer som använder sig av dieter som är alltför strikta är mer benägna att jojo-banta på längre sikt. Så snart ett litet fusk med dieten gör så att man ger upp kommer vikten tillbaka och hela cykeln börjar om igen.

Det är inget fel med att vara ambitiös och vilja få vikten under kontroll. Att ha önskan och viljan att uppnå målet är halva slaget vunnet. Men lär dig se att om du gör för mycket, för snabbt så är det lättare att ge upp. Var realistisk om hur mycket du kan förändra på en gång och acceptera hur stor viktnedgång som kan följa på det.

 

Att ha fokus på framgången du gör längs vägen är ett välkänt knep för att nå ända fram. Att använda sig av support kan också hjälpa till. Träningskompisar är toppen och en del personer får även värdefull support genom olika grupper på nätet. Slutligen, var flexibel och lär dig av dina misstag. Om du prövar på en ny träningsregim eller en ny typ av mat som du inte gillar, prova något annat. Kom ihåg att målet inte är att gå ner så mycket som möjligt i vikt, så fort som möjligt – målet är att etablera hälsosamma mat- och träningsvanor som hjälper dig att få ner vikten och att hålla den där.

 

Att förändra sina vanor är helt klart en stor pusselbit när det gäller att lösa jojo-bantningsdilemmat. Ät mindre och mer ofta. Se till att du äter protein med varje måltid och mellanmål. Att planera i förväg, ha fokus på framgångarna och se till att du får den hjälp du behöver bereder väg för succé. En snabb sprint fram till mållinjen – åtföljt av an lunk tillbaka – gör inte att du kommer vidare. När det gäller succé med viktnedgång så vinner helt klart den som lugnt och försiktigt rör sig framåt.

 

Susan Bowerman är direktör för näringsutbildning på Herbalife Nutrition. Susan är registrerad dietist och legitimerad specialist i sportnäringslära.