Artiklar

  • Skydda huden under sommaren
  • 10 minuters konditionsträning
  • 8 omedelbara humörhöjare som gör dig gladare
  • Tio steg för att komma igång med nya kostvanor
  • Snabba recept för hälsosamma middagar
  • Vad är kolhydrater och bör de alltid undvikas?
  • Hudvårdstips för män
  • Hälsosamma alternativ för bättre näringsintag
  • Håll vätskebalansen under träning
  • Tips för hälsosam hud
  • Näringstips inför sommaren
  • Sju tips för att äta rätt
  • De fem bästa sätten att träna utomhus
  • Fem sätt att införa ägg i din balanserade kost
  • Fördelarna med utomhusträning
  • Meditationstips och fallgropar
  • Proteinshakes för måltidsersättning
  • Träningsmotivation - 12 fördelar med träning
  • Hur du tar hand om ditt hjärta
  • Sluta jojo-banta
  • Fyra sätt att stärka din relation och din kropp
  • Varför vätskebalansen är viktig
  • Ge nyårslöftena en ny chans
  • Hopprep - Konditions- och HIIT-träning för alla nivåer
  • Fem hälsosamma kosttips för par
  • Din nybörjarguide till gymbesök med goda resultat
  • Få dina nyårslöften att hålla
  • Din guide till träning under ledigheten
  • Fyra hudvårdstips för män
  • Hur du bränner fett snabbare
  • Fem tecken på uttorkning
  • Kalorisnåla livsmedel som håller dig mätt
  • Vad du bör äta och dricka efter träning
  • Återhämtning för håret efter sommaren i fyra steg
  • Din träningsrutin under högtider och semester
  • Bunkra upp med hälsosamma mellanmål

Vad är kolhydrater och bör de alltid undvikas?

Författare: Susan Bowerman
Bord fullt av frukt, grönsaker och nötter

Bör man alltid undvika kolhydrater? Lär dig mer om olika typer av kolhydrater och dess källor från ledande Herbalife Nutrition-experter.

Är kolhydrater verkligen fienden?

De senaste decennierna har kolhydrater gått från att hyllas till att bli viktnedgångens största fiende. Men är det här kontroversiella makronäringsämnet verkligen inte bra för dig? Susan Bowerman, fil.mag., dietist och direktör för näringsutbildning på Herbalife Nutrition, menar att kolhydraterna kanske bara är missförstådda! Om man äter få eller inga kolhydrater alls undviker man ofta de mest välkända kolhydratkällorna som bröd, pasta och potatis, men visste du att det även finns kolhydrater i många andra livsmedel?

Susan förklarar: ”Massor av livsmedel innehåller kolhydrater, och det är bra, eftersom kroppen behöver kolhydrater som bränsle.”

Susan betonar emellertid att alla kolhydrater är olika. Hon förklarar att ju mindre bearbetade kolhydraterna är, desto bättre är de. Ett exempel på bra alternativ är frukt, grönsaker, bönor och fullkorn. ”Förutom att dessa livsmedel innehåller kolhydrater ger de oss också vitaminer och mineraler”, säger hon.

”Vegetabiliska livsmedel ger oss även kostfibrer.”

De kolhydrater som man ska undvika finns i sådant som är bearbetat och raffinerat, det kan exempelvis vara kakor, kex, vit pasta, bröd på vetemjöl samt maträtter som exempelvis pizza.

”Sådant ger inte kroppen mycket mer än kalorier”, säger Susan. ”Därför är det vettigt att vi tillgodoser behovet av kolhydrater från hälsosammare källor, eftersom vi då får i oss många andra näringsämnen på köpet.”

Varför är kostfibrer så viktiga?

Många känner inte till att kostfibrer är en typ av kolhydrat. Fibrer anses vara en av de viktigaste kostfaktorerna. Kostfibrer finns i livsmedel som till exempel frukt, grönsaker samt spannmål och spelar en stor roll för en normal tarmfunktion.

Prova havre-äpple-fiberdryck – ett kalorikontrollerat alternativ som innehåller 5 g kostfibrer per portion. Och den verkligt goda nyheten? Den smakar gott och är sockerfri!

Vill du gå ner i vikt och öka fiberintaget?

Ersätt två måltider om dagen med din favoritsmak av Herbalife Nutritions Formula 1-shake*, plus en daglig portion av havre-äpple-fiberdryck för att öka ditt dagliga fiberintag. Avsluta dagen med en hälsosam och balanserad måltid.

Kom ihåg

Resultaten du uppnår beror till 80 procent på maten du äter och till 20 procent på motionen du utövar, så varför inte testa några av Samantha Claytons träningstips för att forma kroppen?

*För viktkontroll: Att byta ut två måltider om dagen mot måltidsersättningar som en del av en energibegränsad kost bidrar till viktnedgång. Ersätt två måltider om dagen med läckra F1-shakes och ät en näringsmässigt balanserad måltid.

Susan Bowerman är direktör för näringsutbildning på Herbalife Nutrition. Susan är registrerad dietist och legitimerad specialist i sportnäringslära.