Artiklar

  • Skydda huden under sommaren
  • 10 minuters konditionsträning
  • 8 omedelbara humörhöjare som gör dig gladare
  • Tio steg för att komma igång med nya kostvanor
  • Snabba recept för hälsosamma middagar
  • Vad är kolhydrater och bör de alltid undvikas?
  • Hudvårdstips för män
  • Hälsosamma alternativ för bättre näringsintag
  • Håll vätskebalansen under träning
  • Tips för hälsosam hud
  • Näringstips inför sommaren
  • Sju tips för att äta rätt
  • De fem bästa sätten att träna utomhus
  • Fem sätt att införa ägg i din balanserade kost
  • Fördelarna med utomhusträning
  • Meditationstips och fallgropar
  • Proteinshakes för måltidsersättning
  • Träningsmotivation - 12 fördelar med träning
  • Hur du tar hand om ditt hjärta
  • Sluta jojo-banta
  • Fyra sätt att stärka din relation och din kropp
  • Varför vätskebalansen är viktig
  • Ge nyårslöftena en ny chans
  • Hopprep - Konditions- och HIIT-träning för alla nivåer
  • Fem hälsosamma kosttips för par
  • Din nybörjarguide till gymbesök med goda resultat
  • Få dina nyårslöften att hålla
  • Din guide till träning under ledigheten
  • Fyra hudvårdstips för män
  • Hur du bränner fett snabbare
  • Fem tecken på uttorkning
  • Kalorisnåla livsmedel som håller dig mätt
  • Vad du bör äta och dricka efter träning
  • Återhämtning för håret efter sommaren i fyra steg
  • Din träningsrutin under högtider och semester
  • Bunkra upp med hälsosamma mellanmål

Få dina nyårslöften att hålla

Författare: Susan Bowerman
Kvinna skriver sina nyårslöften i en anteckningsbok

Alla förbättringar är bra

Kanske har du inte tränat lika mycket som planerat eller kanske slarvat med kosten. Men om du fortfarande gör bättre ifrån dig nu än förra året så beror det kanske på att du har lyckats göra dig av med några dåliga vanor. Det är bra, för det är de små förändringarna du gör varje dag som ger de verkliga resultaten. Du kan fortsätta att bygga på dessa små framgångar i år. 

Gör inte för mycket åt gången

Det är bra att vara ambitiös, men om du försöker åta dig för många utmaningar åt gången är det dömt att misslyckas. Att avlägga nyårslöften är enkelt, det knepiga är att hålla sig till dem, eftersom du måste ändra dina vanor. Det tar tid att göra sig av med en dålig vana, därför är upprepning viktigt. Det är emellertid lättare att upprepa en liten, relativt enkel uppgift än en som verkar ouppnåelig. Du måste dessutom ta reda på vad som står i vägen för dina framgångar och hur du röjer dessa hinder ur vägen.

Du kanske inte använder tandtråd so ofta som du borde. Vad hindrar dig? Och vad kan du göra för att se till att göra det regelbundet? Problemet är egentligen inte tiden; det tar bara ett par minuter. Först måste du se till att ha tandtråd hemma. Därefter måste du se till att tandtråden står framme när du borstar tänderna. Du behöver också en spegel så att du kan se vad du gör.

Du kanske bestämmer dig för att göra ett lite “tandvårdskit”, istället för att gömma tandtråden längst bak i badrumsskåpet där den försvinner bland alla flaskor... Ett kit som innehåller tandborste, tandkräm, tandtråd och kanske en liten spegel. Om du har allt på samma plats är det troligt att du inte bara borstar tänderna varje gång du tar fram ditt kit - du kanske använder tandtråd också.

Gör dig av med hindren

Samma sak gäller dina kostvanor. Du måste ta reda på varför du inte gör som du planerat och hur du kan göra för att förenkla saker och ting. Det är lätt att säga att du ska äta mer frukt och grönt, men det är svårt att göra det om du inte har dem hemma. Men det räcker inte. När du har dem hemma måste du göra det enklare att äta dem. Så du kanske måste se till att alltid ha ett lager med frukt i frysen att tillsätta i dina proteinshakes eller ha en fruktskål ståendes framme på köksbänken för att påminna dig själv om vilket bra mellanmål det är. Du kan också skära upp lite grönsaker att ha i kylen så att du ser dem varje gång du öppnar dörren för att hitta något att mumsa på.

Se bara till att de ändringar du planerar att genomföra är saker du verkligen kan göra. Om du aldrig tagit med dig lunch till jobbet, är det knappast troligt att du börjar göra det varje dag. Så ha ett realistiskt mål och satsa på det. Inte “jag ska ta med mig lunch till jobbet oftare”, utan “jag ska ta med mig lunch till jobbet två gånger i veckan”. På så sätt är det lätt att se om du uppnått ditt mål eller inte i slutet av veckan.

Susan Bowerman är direktör för näringsutbildning på Herbalife Nutrition. Susan är registrerad dietist och legitimerad specialist i sportnäringslära.