Artiklar

  • Artiklar
  • Recept
Författare: Herbalife Nutrition
Kvinna stretchar armarna efter utomhusträning

Om du tycker det är svårt att hålla dig till dina nyårslöften har vi en del idéer, tips och tricks för att hjälpa dig hålla dig på banan.

Författare: Susan Bowerman
Kvinna sitter på gymmet efter träningen

Sluta jojo-banta och anamma istället en mer hållbar livsstil - tips från en ledande Herbalife Nutrition-expert.

Författare: Herbalife Nutrition
Man med handduk efter sin hudvårdsrutin

Det är lika viktigt för män som för kvinnor att ta hand om huden. Ge din hud en hälsosam lyster med de här stegen.

Författare: Herbalife Nutrition
Kvinna applicerar en Herbalife SKIN-produkt under sin hudvårdsrutin

Behåll hudens hälsosamma lyster med små ändringar i din dagliga rutin. Här är våra bästa tips för en strålande hy.

Författare: Herbalife Nutrition
Tre skålar med livsmedel som bidrar till ett friskt hjärta

Rosor är röda,

Violer är blå,

Din hjärthälsa är dyrbar

Och det är så du!

Allt prat kring kost och hjärthälsa är så gammalt att vi vet vad vi borde göra. Hålla koll på vår vikt. Se på vårt totala fettintag och hålla mättade fetter låga. Övervaka hur mycket salt vi äter. Äta mer fiberrik mat - som bönor och havregryn.

Detta är goda råd, men vi behöver också en balans mellan fettsyror.

En balansgång

I början var medicinsk rådgivning om kostfetter grundläggande: mättade fetter var dåliga och fleromättade fetter var bra.

Nu är det mer komplicerat. Detta beror på en växande oro för att inte äta rätt balans mellan Omega-3 och Omega-6 fetter: vilket påverkar vår hälsa.1

Det är för enkelt att säga att Omega-3 är bra och Omega-6 är dåliga, eftersom ingen av dem i sig är "dålig".

De kallas "väsentliga" fettsyror eftersom vår kropp inte kan producera fram dem, vi får dem från livsmedel vi äter. I små mängder hjälper essentiella fettsyror viktiga funktioner i vår kropp som att stödja blodcirkulationen, synen och hjärnans funktion2.

Problemet är att vi (i allmänhet) äter för mycket Omega-6 och inte tillräckligt med Omega-3. Dagens kost är full av Omega-6: chips, salladsdressingar, kakor och bakverk m.m. Samtidigt är vi inte lika duktiga när det gäller att äta mat rik på Omega-3: fisk, grönsaker, valnötter och linfrön.

Ett av de bästa sätten att få mer Omega-3 är genom att äta fler måltider med fisk i veckan, för att öka de hälsosamma nivåerna av EPA och DHA. Dessa speciella fettsyror finns i fisk och kan bidra till att upprätthålla ett normalt fungerande kardiovaskulärt system.3

Men många äter inte tillräckligt med fiskmåltider i veckan. Färsk fisk är bäst, medan konserverad fisk är enkel och bekväm! Om du inte gillar att äta fisk, så kan du ta kosttillskott av fiskolja (men kom ihåg: kosttillskott bör inte användas som ersättning för en varierad kost).

Ät dig till ett hälsosammare hjärta

  • Ät mer frukt, grönsaker, fullkorn och bönor eftersom de förser dig med vitaminer, mineraler, fibrer och antioxidanter
  • Håll ditt totala och framför allt mättade fettintag under kontroll genom att äta hälsosamma fettsnåla proteiner
  • Ät omättade fettsyror från livsmedel som fisk, nötter, avokado och olivolja
  • Välj fettfria eller fettsnåla mejeriprodukter, kyckling- och kalkonbröst, magra styckningsdelar av rött kött och växtproteinkällor som bönor, linser och tofu
  • Begränsa tillsatta fetter genom att till exempel minska dressingar, pålägg, såser och stekt mat
  • Undvik bearbetade livsmedel
  • Ät mer fiberrika livsmedel (sötpotatis, bär, plommon, broccoli och morötter) 4

När det gäller hjärtat, så är det så mycket mer än de människor vi älskar. Kom ihåg att ta extra hand om hjärtat för den det betyder mest: dig!

(1) EFSA, EFSA Journal 2011;9(4):2078

(2) EFSA, EFSA Journal 2010;8(10):1796 and EFSA, EFSA Journal 2011;9(4):20783 EFSA, EFSA Journal 2011;9(4):2078, EFSA, EFSA Journal 2010;8(10):1796, EFSA, EFSA Journal 2011;9(4):2078 (4) EFSA, EFSA Journal 2009;7(9):1254, EFSA, EFSA Journal 2011;9(6):2207

Författare: Samantha Clayton
Två Herbalife Nutrition-Medlemmar som tränar utomhus

Träning är en nyckelfaktor när du vill bränna fett. Herbalife Nutritions träningsexpert ger tips på hur du kan träna för snabbare fettförbränning.    

Författare: Susan Bowerman
Vattenglas med fruktbitar för bra vätskebalans

Om vi inte dricker tillräckligt med vatten kan vi bli uttorkade utan att nödvändigtvis känna oss törstiga. Så här tar du reda på ifall du är uttorkad.

Författare: Herbalife Nutrition
Två idrottare tränar konditionsträning på gymmet

Att klämma in ett snabbt träningspass kan ha fantastiska fördelar och ge en kort styrkeboost! Här är ett enkelt träningspass på tio minuter som alla kan följa.