Artiklar

  • Skydda huden under sommaren
  • 10 minuters konditionsträning
  • 8 omedelbara humörhöjare som gör dig gladare
  • Tio steg för att komma igång med nya kostvanor
  • Snabba recept för hälsosamma middagar
  • Vad är kolhydrater och bör de alltid undvikas?
  • Hudvårdstips för män
  • Hälsosamma alternativ för bättre näringsintag
  • Håll vätskebalansen under träning
  • Tips för hälsosam hud
  • Näringstips inför sommaren
  • Sju tips för att äta rätt
  • De fem bästa sätten att träna utomhus
  • Fem sätt att införa ägg i din balanserade kost
  • Fördelarna med utomhusträning
  • Meditationstips och fallgropar
  • Proteinshakes för måltidsersättning
  • Träningsmotivation - 12 fördelar med träning
  • Hur du tar hand om ditt hjärta
  • Sluta jojo-banta
  • Fyra sätt att stärka din relation och din kropp
  • Varför vätskebalansen är viktig
  • Ge nyårslöftena en ny chans
  • Hopprep - Konditions- och HIIT-träning för alla nivåer
  • Fem hälsosamma kosttips för par
  • Din nybörjarguide till gymbesök med goda resultat
  • Få dina nyårslöften att hålla
  • Din guide till träning under ledigheten
  • Fyra hudvårdstips för män
  • Hur du bränner fett snabbare
  • Fem tecken på uttorkning
  • Kalorisnåla livsmedel som håller dig mätt
  • Vad du bör äta och dricka efter träning
  • Återhämtning för håret efter sommaren i fyra steg
  • Din träningsrutin under högtider och semester
  • Bunkra upp med hälsosamma mellanmål

Varför vätskebalansen är viktig

Författare: Herbalife Nutrition
Glas med törstsläckande citronvatten

För att vi ska ha tillräckligt med vätska i kroppen, behöver vi vätska på oss med jämna mellanrum under dagen och vi behöver även övervaka och variera vår vätskebalans beroende på åldersgrupp, kön, fysisk aktivitet och vilken typ av klimat vi befinner oss i1. Att dricka regelbundet under arbetsdagen kan hjälpa oss med vår produktivitet och kan till och med reducera olyckor på arbetsplatsen2. Trots dessa observationer så visar studier att 35 procent av européer inte dricker tillräckligt med vatten, särskilt bland de äldre2.

 Så hur mycket vatten bör vi dricka per dag?

Europeiska vetenskapsmän rekommenderar att kvinnor i allmänhet bör dricka 2 liter vatten om dagen, medan män bör sikta på 2,5 liter för att hålla vätskenivåerna uppe och erhålla vattnets1 alla fördelar*.

 

Den vetenskapliga rekommendationen är att 70-80 % av vätskeintaget bör komma från vatten medan återstående mängd (20-30 %) bör komma från vår mat1. Bra mat för vätskebalans är bland annat mjölk, färsk frukt och grönsaker, förutsett att den inte innehåller för många kalorier eller för mycket socker. Även te och kaffe kan utgöra en bra källa till vätskebalansen. En granskning av publicerade studier visar att en koffeinkonsumtion under 250 mg/dag (ungefär 2 kaffekoppar per dag) inte leder inte till uttorkning av kroppen, speciellt inte bland folk som konsumerar koffein regelbundet3. Örtteer utgör ett bra alternativ med lägre koffeinhalt om så behövs.

 

Herbalife Nutrition har ett stort utbud av drycker som kan hjälpa till med vätskebalansen. Till exempel kan Herbal Aloe drickas med vatten eller blandas med vilken typ av fruktjuice du önskar. Herbal Aloe är ett sockerfritt lågkalori-koncentrat med aloe vera-juice som kommer från blad på aloe vera-växten och kan bidra till dagligt rekommenderat vätskeintag. 

Instant tedryck med örter är ett örtte med extrakt från en kombination av grönt te, orange pekoe-te, malva, hibiskus och kardemumma.  Instant tedryck med örter bidrar till ditt dagliga vattenintag och ger dig även51 mg koffein per portion.

 

*Vatten bidrar också till en normal reglering av kroppstemperaturen samt normala fysiska och kognitiva funktioner i kroppen.